Dienstencheques

Dienstencheques

Deze pagina lijst enkele veelgestelde vragen over het systeem van de dienstencheques op. Indien u het antwoord niet vindt of iets nog niet helemaal duidelijk is, kan u ofwel op in een handig overzicht met veelgestelde vragen, deze algemene informatiepagina's terecht, ofwel contacteert u ons middels het contactformulier.


Hoe ontvang ik dienstencheques?

Bezorg ons uw naam, adres, rijksregisternummer (zie identiteitskaart – het cijfer begint met 2 cijfers van uw geboortejaar dan de maand en dag, en dat volgens het patroon xxxxxx/yyy-zz) en rekeningnummer voor eventuele terugbetalingen. Wij schrijven u in bij de firma Sodexo. U kunt zich ook zelf via de website inschrijven. Zij sturen u dan een klantennummer en informatie. U kan daarmee cheques in veelvouden van 10 bestellen door het juiste bedrag over te schrijven. Reken op een verwerkingstijd van een acht à tien dagen.

Hoeveel kost een dienstencheque?

€ 9,00 en door de fiscale aftrek op uw belastingsaangifte eigenlijk slechts € 6,30.

Hoe betaal ik met dienstencheques?

U ondertekent de cheque in het vakje waar uw naam gedrukt staat en geeft dan het juiste aantal cheques af. Bij de huishoudhulp is dat één cheque per gepresteerd uur, bij de strijkdienst staat het juiste aantal op de bon vermeld. De strijk- of huishoudhulp ondertekent het tweede vakje en bezorgt de cheques aan Werkende Handen. Bij de huishoudhulp tekent de hulp voor het ontvangen aantal cheques op uw lijst als ontvangstbewijs.

Hoe ziet een dienstencheque eruit?

De dienstencheque heeft een aankoopwaarde van € 9,00. Per gewerkt uur of per aantal gestreken stuks geeft de gebruiker één dienstencheque aan de werknemer af.

Dienstencheque

  1. De particulier dateert en tekent de dienstencheque.
  2. De werknemer vermeldt zijn naam en voornaam, zijn INSZ-code (identificatienummer van de sociale zekerheid – op de achterzijde van de identiteitskaart of op de SIS-kaart) en tekent.
  3. De particulier geeft de dienstencheque in zijn geheel aan de werknemer af. Zowel op de bovenste strook als op de linkerstrook vult de verantwoordelijke van de erkende onderneming het erkenningsnummer en de naam en het adres van de onderneming aan. Op de linkerstrook voorziet de verantwoordelijke de dienstencheque dan ook van een handtekening. De verantwoordelijke verstuurt de dienstencheque dan naar Sodexo en bewaart de linkerstrook.
  4. De geldigheidstermijn voor de onderneming bedraagt 9 maanden. De geldigheidstermijn voor de gebruiker bedraagt 8 maanden.

Kan ik overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques?

Overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques is eenvoudig en volledig gratis. Het enige wat u moet doen is enkele gegevens invullen op de website van Sodexo. U gaat als volgt te werk:

  • - Surf naar https://extranet.dienstencheques-vlaanderen.be/
  • - Voer uw login en paswoord in.
  • - Klik op de rubriek 'Persoonsgegevens', links bovenaan op de homepagina.
  • - Klik op 'De gegevens wijzigen'.
  • - Onder de rubriek 'Veranderen van betaalmiddel', kiest u voor elektronisch.
  • - Kijk het telefoonnummer na. Dit is immers het nummer waarmee de huishoudhulp de gepresteerde uren zal inbellen. Het nummer moet zeker ingevuld zijn.
  • - Klik op 'Opslaan'.
  • De verwerking duurt een dag. U zal dus vanaf de volgende dag, bij de betaling van een nieuwe hoeveelheid dienstencheques, over elektronische dienstencheques in uw portefeuille beschikken.

    U kan het type dienstencheques ook wijzigen door te bellen naar de klantendienst van Sodexo: 02/401.31.30

    Raadpleeg het overzicht met veelgestelde vragen en antwoorden.

    Algemene informatiepagina's van Sodexo.

    Zit u nog met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.